Spelregelvraag van de Week (2 juli 2021)

Een nieuwe spelregelvraag van de week. Het antwoord op de laatste vraag van juni had C moeten zijn: Zie regel 12. Het gaat hier om een gewelddadige overtreding, waarvoor de rode kaart getoond moet worden. De aanvaller bevond zich wel achter de doellijn in de netruimte, doch de bal heeft de doellijn niet volledig gepasseerd. Voordeel geven door een doelpunt toe te kennen kon dus niet. De spelhervatting voor de overtreding van de doelverdediger is een directe vrije schop of in dit geval dus een strafschop voor de aanvaller.

Bekijk hier alle spelregelvragen + antwoorden van dit jaar.

Spelregelvraag van de Week (2 juli 2021)

De doelverdediger wordt bij het wegwerken van de bal gehinderd door een aanvaller die de ontwijkende bewegingen van de doelverdediger volgt. De aanvaller wordt bestraft wegens:

A. met een indirecte vrije schop wegens onbehoorlijk gedrag

B. met een directe vrije schop wegens gevaarlijk spel

C. met een indirecte vrije schop wegens het verhinderen dat de doelverdediger de bal vanuit zijn handen in het spel kan brengen

D. met een directe vrije schop wegens gevaarlijk aanvallen.

Wat is het juiste antwoord?