Spelregelvraag van de Week (23 oktober 2020)

Vrijdag en ook in coronatijd is dat een nieuwe spelregelvraag van de week. Het juiste antwoord op de vraag van vorige week had B moeten zijn: zie regel 8, pagina 40, bovenaan. Een scheidsrechtersbal is in het spel zodra de bal de grond raakt en dus bespeelbaar is voor een ieder. Als je echter rechtstreeks een doelpunt scoort, wordt deze niet goedgekeurd omdat de bal door tenminste twee spelers geraakt moet zijn. Hier wordt de bal dus tegen de paal geschoten, en mag daarna gewoon opnieuw worden gespeeld.

Nieuwsgierig naar eerdere vragen en antwoorden? Klik hier.

Spelregelvraag van de Week (23 oktober 2020)

Bij een inworp staat een tegenstander op minder dan twee meter van de plaats waar de inworp moet worden genomen. De scheidsrechter vermaant de speler om meer afstand te nemen, maar de speler doet dit niet. De inworp wordt genomen en correct uitgevoerd. De scheidsrechter fluit af. Wat moet hij nu beslissen?

A. Inworp over laten nemen.

B. Een gele kaart tonen aan de speler die onvoldoende afstand nam en de inworp laten overnemen.

C. Een gele kaart tonen aan de speler die onvoldoende afstand nam en een indirecte vrije schop toekennen aan tegenpartij op de zijlijn.

D. Een gele kaart tonen aan de speler die onvoldoende afstand nam en een indirecte vrije schop toekennen aan de tegenpartij op de plaats waar deze speler stond.

Wat is volgens jou het juiste antwoord?