Spelregelvraag van de week

Elke week plaatsen we op deze site een actuele spelregelvraag. Je kunt deze voor jezelf maken en als je wilt het door jou gekozen antwoord + uitleg waarom je dat denkt als opmerking eronder zetten. Na een week volgt het goede antwoord én de nieuwe vraag. De actuele vraag van de week kun je vinden op de homepage van deze website. Hieronder tref je de voorgaande vragen van de week aan, compleet met het juiste antwoord en een toelichting.

Voor de vragen uit 2018 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2017 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2016 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2015 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2014 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2013 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2012 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2011 kun je hier klikken

Voor de vragen uit 2010 kun je hier klikken.

Spelregelvraag van de week (4 januari 2019):

De doelverdediger mag een doelschop nemen. Omdat hij dit snel wil doen, werpt hij de bal vanuit zijn handen op de grond en als deze nog rolt, maar nog wel binnen het doelgebied is, trapt hij de bal correct het spel in. Is dit geoorloofd?

A. Ja dat is geoorloofd, want de bal was volgens de regel nog in het doelgebied toen deze getrapt werd.

B. Neen, dat is niet geoorloofd, want bij het nemen van een doelschop moet de bal stilliggen.

C. Neen dat is niet geoorloofd, want de bal lag niet stil op de horizontale lijn van het doelgebied.

D. Dit is wel geoorloofd, want de doelschop mag op elke willekeurige plaats vanuit het doelgebied worden genomen.

Het antwoord had B moeten zijn: sinds 2016 is bepaald dat de bal bij het nemen van een doelschop stil moet liggen binnen het doelgebied. De plaats mag willekeurig worden gekozen binnen dat doelgebied.

Spelregelvraag van de week (11 januari 2019):

Stelling 1: Als een speler een scheidsrechtersbal wint en deze gelijk tegen de paal schiet mag hij de bal niet meer spelen.  

Stelling 2: Als er bij een scheidsrechtersbal een overtreding wordt gemaakt voordat de bal de grond heeft geraakt is de hervatting altijd een scheidsrechtersbal.

A. Alleen stelling 1 is goed.

B. Alleen stelling 2 is goed.

C. Beide stellingen zijn goed.

D. Beide stellingen zijn niet goed.

Het antwoord had B moeten zijn: Uit een scheidsrechtersbal kun je niet rechtstreeks scoren, maar je mag de bal wel twee keer achtereen spelen of raken. Wordt de bal rechtstreeks in het doel van de tegenpartij geschoten, dan is de spelhervatting een doelschop. Speel je de bal rechtstreeks in je eigen doel, dan is de spelhervatting een hoekschop. Bij een scheidsrechtersbal is de bal pas in het spel als deze de grond raakt. Gebeurt er iets voordat de bal de grond raakt, dan dient de scheidsrechterbal altijd te worden overgenomen. Wel kan de overtreder een persoonlijke straf krijgen.

Spelregelvraag van de week (18 januari 2019):

Een indirecte vrije schop ter hoogte van de strafschopstip, te nemen door de aanvallende partij, wordt zo uitgevoerd, dat een aanvaller de bal aanraakt, maar waardoor deze bijna niet zichtbaar beweegt. Een tweede aanvaller schiet nu de bal op het doel. Wat beslist de scheidsrechter als de bal rechtstreeks in het doel wordt geschoten?

A. Hij keurt het doelpunt goed.

B. Hij laat de vrije schop overnemen.

C. Hij keurt het doelpunt af en hervat met een doelschop.

D. Hij keurt het doelpunt af en hervat met een indirecte vrije schop tegen de aanvallende partij wegens onsportief gedrag.