9 augustus was het een jaar geleden dat onze site covsgroningen.nl officieel online ging. Met de komst van de site veranderde de communicatie met leden en vooral niet-leden en kregen we als vereniging extra mogelijkheden om onze doelstellingen te realiseren. Wat heeft de site ons het eerste jaar gebracht? En wat kunnen en willen we er nog meer mee?

Laten we beginnen met de doelstellingen die we zo’n 1,5 jaar geleden formuleerde:

> de site draagt bij aan een open communicatie met leden en niet-leden, bevordert de interactie en maakt het mogelijk sneller met leden c.s. te communiceren over actuele gebeurtenissen

>met de site brengen we al onze faciliteiten goed onder de aandacht

> de website moet bijdragen aan het werven van nieuwe leden en is een visitekaartje voor onze vereniging

> de website moet bijdragen aan het vergroten van spelregelkennis onder leden en niet-leden.

Als we terugkijken, kunnen we stellen dat we deze doelstellingen hebben behaald. Het totaal aantal unieke bezoekers, de mate waarin de verschillende pagina’s worden bezocht (met name ook de spelregelvraag van de week), het aantal nieuwe leden via de site en de algemene reacties op de site geven de indruk dat de opzet is geslaagd. De site heeft de rol van centraal communicatiemiddel van de vereniging overgenomen van De Aftrap. Het clubblad heeft nu meer de functie van achtergrondinformatie en human interest, de site en nieuwsbrief zijn meer voor het ‘harde nieuws’.

We zetten wat statistische feitjes op een rij:

  • de site trok in één jaar 10.069 verschillende (unieke) bezoekers
  • deze bezoekers waren in totaal goed voor 29.201 bezoeken aan de site en bezochten 92.225 verschillende pagina’s van de site
  • het gemiddelde aantal bezochte pagina’s per bezoek is 3,16
  • gemiddeld verblijven bezoekers 2.15 minuut op de site
  • de best bezochte pagina’s waren afgelopen jaar de homepage, de pagina waarop leden hun aanstellingen kunnen plaatsen, de pagina met de spelregelvraag van de week, het nieuwsbericht over het overlijden van Henk Schotanus én de pagina waarop we live verslag deden van het technisch weekeinde Ameland 2011.
  • De dagen dat de site het best bezocht werd waren 9 en 10 augustus 2010 (nadat TV Noord er aandacht aan besteedde), 8 en 9 december 2010 (de dagen dat Henk Schotanus en Henk van Dijken kwamen te overlijden) en 14 juli 2011 (nadat de media melding had gemaakt van de nieuwste stelling van de maand).
  • Bijna 45 procent van de bezoekers komt rechtstreeks op onze site, zo’n 25 procent komt vanaf andere sites, terwijl zo’n 30 procent via zoekmachines (vooral google) bij ons terecht komt. De sites die het vaakst bezoekers naar onze site hebben gelinkt zijn covs.nl, tweenul.nl, hyves.nl, twitter.nl en rtvnoord.nl.
  • Bezoekers komen vanuit de hele wereld. Het overgrote deel bezoekt onze site uiteraard vanuit Nederland, maar ook vanuit België, Suriname, Duitsland en Engeland hebben we een behoorlijk aantal bezoekers. Maar ook vanuit bijvoorbeeld Spanje, Verenigde Staten, Rusland, Australië en Nigeria weten ze ons te vinden!

Wat willen we nog meer?

Na een vliegende start willen we de site nu graag doorontwikkelen. Allereerst willen we leden en donateurs via site, De Aftrap en digitale nieuwsbrief optimaal informeren en faciliteren. Daarnaast willen we ook niet-leden via de site bereiken, om zo promotie voor de arbitrage te maken, bij te dragen aan meer begrip en fair play et cetera.

We hebben uiteraard zelf ideeën, maar zijn daarnaast benieuwd naar jouw mening. Hoe denk je over deze website? Wat vindt je goed en minder goed aan de site? Heb je ideeën? Mis je iets? Of heb je andere opmerkingen? Mail ze naar covsgroningen@gmail.com of reageer onderstaand. We zijn benieuwd…